Mån

Jag har plockat en del äpplen i min trädgård innan nyckelöverlämningen och idag var det dags att ta vara på dom.
En påse är till hästarna, dom ska få höstgott när jag kommer ut i eftermiddag.

Jag slängde ihop en supersmarrig och megaenkel äppelkaka samtidigt som jag multitaskade ihop en ännu enklare äppelkräm.

Äppelkaka:
Ugnen på 225
Skala o skiva 6 äpplen
Lägg i ugnsform
Strö över 0,5 DL strösocker
Och 2 tsk kanel
Gör en smet av: 100 g mjukt smör, 1dl strösocker och 3 DL havregryn
Bred smeten över äpplena
Skjuts in i ugnen 30 min

Ännu enklare äppelkräm:
Skala 500g äpplen och skär i bitar(tänk sockerbitsstorlek)
Lägg i kastrull
Tillsätt 500g vatten, 1,5 dl strösocker, 1 kanelstång och 1 msk vaniljsocker.
Låt koka upp medan du rör lite.
Koka på medelvärme 6-8 min
Smaka av med ev mer kanel
Blanda ut lite potatismjöl i vatten och tillsätt redning efter smak.
Koka upp snabbt igen.
TADA!

Var tydligen så peppad på att vara effektiv att jag körde på med tröjan utochin. Aja.

BAKMORSA

Till top